Familjebesök :D

Helgen 15-18 november var min älskade familj här hos mig i Madrid. Det var SÅ mysigt att få ha dem här, krama på de, skratta åt Emil tillsamans och bara spendera tid tillsammans! Tyvärr så hade vi otur med vädret, regnigt, blåsigt och kallt var det, och dessutom hade det varit sopstrejk i centrala Madrid så det var jätteskräpigt överallt. Runt varje papperskorg/soptunna var det liksom en hög av sopor. Men det stoppade inte oss från att ha en trevlig helg!

På fredagen överraskade jag med att möta de på flygplatsen. Det blev ett väldigt tårfyllt välkommnande. Efter det blev det metro till hotellet, incheckning och sedan lunch på Burger King. Vi spenderade eftermiddagen med "turist-proemnaden", ett varv runt sevärdheterna i stan. Bland annat besökte vi katedralen vid Palacio Real. Det belv en väldigt lång promenad, och det blev helt plötsligt både mörkt och sent. När det var dags för middag letade jag och Jonas efter en resturang i området runt hotellet, med lite framgång. Det hela slutade med att vi åt middag på hotellet (vilket var bde gott och trevligt) och hade en lugn kväll.

Under lördagen beskte vi för Retiro-parken och Prado. Vi hann även med en lunch på Vips - typsikt spansk och amerikansk mat. På kvällen blev det nacho-middag på en trevlig resturang nära hotellet. Supergott! Efter det fickJonas och Emil gå och lägga sig, medans det blev en tjejkväll på stan. Vi började med takterassen på Ciculo de Bellas Artes och spanade ut över stadens alla ljus. Sedan gick vi genom stan och åt churros - såklart. Alla älskar churros! Sedan var det raka vägen hem och i säng.

Under söndagen regnade det och var riktigt disigt, vilket gjorde att vår plan att besöka bergen och El Escorial gick åt skogen. Vi besökte istället Museo de America där vi fick en liten överraskning: allt var på spanska. Det var en utmaning för oss alla, men ändå väldigt spännande att se kartor från Colombus resor, olika objekt från olika indianstammar, med mera. Emil tyckte det var väldigt avslappnande uppenbarligen, för han sov sig igenom hela besöket.

Till lunch blev det ett besök på Gyllene Måsen, med efterföljande mini-promenad runt i området där vi var. Sedan var det dags att ta bussen hem till min spanska familj! Vi fick dock vänta på bussen rätt länge, men gav möjlighet till helgens höjdpunkt för Emils del: han fick åka rulltrappa i 20 minuter. Upp och ner, upp och ner. Facinerande att det är så kul. Tillslut fick vi iallafall sätta oss på bussen och åka hemåt.

Väl hemma började vi med att leka och kolla runt i huset. Tjejerna bara tirrade på Emil, som tittade lika förundrat på alla som pratade spanska. Marcos & Marina hade sedan fixat världens fest-tapas-måltid. Vi hade med lite presenter till både stora och små: Pettson och Emil-böckerna på engelska, mockasiner till Carmen, samt hjortronsylt och Västerbottenost till hela familjen. Africa, Claes och lill-Afri kom också och var med. Jättekul att se alla samlade! Också något av det konstigaste jag varit med om - att höra hemma överallt och ingenstans liksom. Alla barn var mitt ansvar, jag borde prata emd alla vuxna, översätta konversationer åt olika håll... Rörigt blev det i mitt lilla huvud, men ortroligt mysigt och kul. Vi åt, pratade, mamma & Linnéa myste med Carmen, Emil lekte med Berta, Camila, Paula och Afri lekte som aldrig förr och det hela var väldigt trevligt.

På kvälsskvisten tog vi tåget hem till hotellet igen och däckade rätt fort allihopa. Måndagen börjades med den trevliga hotellfrukosten, följt av packning och ihopplockning. Sedan följde familjen mig en bit på vägen till skolan. Det blev ett tårfyllt "Vi ses om en månad"-hejdå från min sida. Men jag är så glad att ni kom hit! Älskar er så, och nu är det bara tre veckor kvar tills jag får komma hem och krama på er igen. Puss på er! :D