Snö, kyla och sol

Hej!

Har nu uppdaterat bloggen med de senaste stora aktiviteterna. November månad blev verkligen en månad av besök!

Nu är det 3 veckor kvar tills jag kommer hem. Känns väldigt märkligt att så mycket tid har gott så fort. Det kommer bli både skönt och jobbigt att åka härifrån, och det kommer säkerligen både bli skönt och jobbigt att komma hem. Oavsett så är jag otroligt glad att jag gjort det här och att allt ändå har fungerat så himla bra. Kommer verkligen sakna min spanska familj.

Här har jag lite olika bilder från senaste veckan!

Morgonpromenad!

Häromdagen vaknade vi till SNÖ! Inte helt ovanligt här där jag bor, eftersom det är nära bergen och mycket högre än Madrid (alltså kallare).

Idag tog jag en långpromenad med Berta! Frisk och skön luft, men inte så kallt, och framförallt ljust. Det är nog den största skillnaden för mig mellan Sverige och här - det är ljusare här.

Trevlig helg!

Mormor & Peder!

Helgen 22-24 november var Mormor och Peder här! Vi började helgen med att jag gick heeeeeelt vilse på väg till deras hotell. Som tur var mötte jag tillslut några vänliga Madrid-bor som kunde hjälpa mig. Fernado, 50-60 år gammal från Peru skulle åt samma håll som mig och hjälpte mig hitta hotellet. Otroligt vänlig man.

När jag väl hittat rätt blev det ett ritkigt kramkalas! Jag fick även efterlängtade gåvor: en ryggsäck, nässpray och lösgodis. Så vänligt av er att ta med det! Vi gick sedan ut och åt lunch på ett typiskt spanskt ställe. Lite spännande mat, men det var gott och vi blev både mtta och glada. Vi gav oss sedan ut på vad vi i efterhand kallar Madrid-marathon. Det lev ett långt varv runt stan, inklusive churros och vykortsshopping. Sedan begav jag mig hemåt medans de hade en lugn kväll på hotellet.

Lördagen inleddes med en timmes promenad till andra sidan city, där vi besökte Museo Naval. Ett museum med båtar, båtar och båtar... dock miniatyrer, eller modeller kanske det heter. Dessa båtar var vackra skepp som användes i havskrigen och "upptäckandet" av Amerika. Spännande och vackert! När vi kom ut från museet var det strejk längs paradgatan, massor av folk. Såhär såg det ut:

Vi begav oss sedan till Retiro där vi träffade familjen en stund. Det tyckte alla var trevligt!

Glad tjej!

Vi begav oss sedan genom stan tillbaka till området runt hotellet, där vi åt en jättegod asatisk buffé! Vi skulle sedan ge oss ut på en shoppingrunda i det närliggande shoppingcentret - men den blev tyvärr väldigt kort, eftersom mormor blev bestulen på sin plånbok. Det blev lite kaosartat ett tag, men efter att ha spärrat kort etc så var det dock rätt lugnt igen. Vi begav oss till polisen för att göra en anmälan och fick vänta nästan en timme. Då passade vi på att skriva vykort!

Efter att ha gjort en polisanmälan totalt på spanska (stolt!) så avslutade vi kvällen med churros igen. Sedan gick vi tillbaka till hotellet, där vi sedan sa hejdå. Jag blev upplockad av spanska familjen som var påväg hemåt. Eftersom mormor & Peders flyg gick mitt på dagen blev det lite tajt att hinna ses på söndagen. På metron till flygplatsen hade de tyvärr otur igen - Peder blev bestulen på sin plånbok. Som tur var innehöll den enligt uppgift bara Eurosar, så det var inget större problem. Men såklart väldigt tråkigt ändå..

Det var riktigt mysigt att ha er här, och jag är så ledsen att ni fick se så mycket av Madrids sämre sida i och med stölderna. Tack för att ni om hit! Kram på er! :D

Familjebesök :D

Helgen 15-18 november var min älskade familj här hos mig i Madrid. Det var SÅ mysigt att få ha dem här, krama på de, skratta åt Emil tillsamans och bara spendera tid tillsammans! Tyvärr så hade vi otur med vädret, regnigt, blåsigt och kallt var det, och dessutom hade det varit sopstrejk i centrala Madrid så det var jätteskräpigt överallt. Runt varje papperskorg/soptunna var det liksom en hög av sopor. Men det stoppade inte oss från att ha en trevlig helg!

På fredagen överraskade jag med att möta de på flygplatsen. Det blev ett väldigt tårfyllt välkommnande. Efter det blev det metro till hotellet, incheckning och sedan lunch på Burger King. Vi spenderade eftermiddagen med "turist-proemnaden", ett varv runt sevärdheterna i stan. Bland annat besökte vi katedralen vid Palacio Real. Det belv en väldigt lång promenad, och det blev helt plötsligt både mörkt och sent. När det var dags för middag letade jag och Jonas efter en resturang i området runt hotellet, med lite framgång. Det hela slutade med att vi åt middag på hotellet (vilket var bde gott och trevligt) och hade en lugn kväll.

Under lördagen beskte vi för Retiro-parken och Prado. Vi hann även med en lunch på Vips - typsikt spansk och amerikansk mat. På kvällen blev det nacho-middag på en trevlig resturang nära hotellet. Supergott! Efter det fickJonas och Emil gå och lägga sig, medans det blev en tjejkväll på stan. Vi började med takterassen på Ciculo de Bellas Artes och spanade ut över stadens alla ljus. Sedan gick vi genom stan och åt churros - såklart. Alla älskar churros! Sedan var det raka vägen hem och i säng.

Under söndagen regnade det och var riktigt disigt, vilket gjorde att vår plan att besöka bergen och El Escorial gick åt skogen. Vi besökte istället Museo de America där vi fick en liten överraskning: allt var på spanska. Det var en utmaning för oss alla, men ändå väldigt spännande att se kartor från Colombus resor, olika objekt från olika indianstammar, med mera. Emil tyckte det var väldigt avslappnande uppenbarligen, för han sov sig igenom hela besöket.

Till lunch blev det ett besök på Gyllene Måsen, med efterföljande mini-promenad runt i området där vi var. Sedan var det dags att ta bussen hem till min spanska familj! Vi fick dock vänta på bussen rätt länge, men gav möjlighet till helgens höjdpunkt för Emils del: han fick åka rulltrappa i 20 minuter. Upp och ner, upp och ner. Facinerande att det är så kul. Tillslut fick vi iallafall sätta oss på bussen och åka hemåt.

Väl hemma började vi med att leka och kolla runt i huset. Tjejerna bara tirrade på Emil, som tittade lika förundrat på alla som pratade spanska. Marcos & Marina hade sedan fixat världens fest-tapas-måltid. Vi hade med lite presenter till både stora och små: Pettson och Emil-böckerna på engelska, mockasiner till Carmen, samt hjortronsylt och Västerbottenost till hela familjen. Africa, Claes och lill-Afri kom också och var med. Jättekul att se alla samlade! Också något av det konstigaste jag varit med om - att höra hemma överallt och ingenstans liksom. Alla barn var mitt ansvar, jag borde prata emd alla vuxna, översätta konversationer åt olika håll... Rörigt blev det i mitt lilla huvud, men ortroligt mysigt och kul. Vi åt, pratade, mamma & Linnéa myste med Carmen, Emil lekte med Berta, Camila, Paula och Afri lekte som aldrig förr och det hela var väldigt trevligt.

På kvälsskvisten tog vi tåget hem till hotellet igen och däckade rätt fort allihopa. Måndagen börjades med den trevliga hotellfrukosten, följt av packning och ihopplockning. Sedan följde familjen mig en bit på vägen till skolan. Det blev ett tårfyllt "Vi ses om en månad"-hejdå från min sida. Men jag är så glad att ni kom hit! Älskar er så, och nu är det bara tre veckor kvar tills jag får komma hem och krama på er igen. Puss på er! :D

Helg med allt från thaimat till feber

Hej! Har nu uppdaterat bloggen om den senaste månadens viktigaste aktiviteter. Tycker verkligen att det är kul att skriva och fixa med bloggen, men vårt internet hemma är så dåligt så oftast funkar det inte att logga in, ladda upp bilder etc och det blir jag bara förbannad på så därav har jag skjutit upp det hela. Anyways, nu är vi up to date med vad som händer här i Madrid!

Förra helgen (8-10 november) var väldigt lugn. På fredagsmorgonen hade vi prov i skolan. Det gick bra! På kvällen mötte jag upp Stina för middag. Vi gick till en jättebra thai-restaurang nära Nuevos Ministerios. Blev absolut väldigt nöjda med maten, och det var även väldigt fint och trevligt.

Under lördagseftermiddagen var jag med Africa, Africa Ella och Estefania. Vi åt lunch, gick till parken och hade väldigt trevligt. På seneftermiddagen skulla las africas iväg, så jag och Steffi kollade på en film och gick en sväng i shoppingcentret bredvid där de bor. Begav mig sedan hemåt för en kväll med Friends-tittande.

Under söndagen begav vi oss, hela familjen, till ett shoppingcenter i närheten för att dels köpa lite grejer till barnen men främst för att köpa present till kusin Julia som fyllde 13 år! Vi hittade jättefina saker. Men jag mådde väldigt dåligt, huvudvärken från helvetet hade checkat in och jag kände hur febern kom krypande, så familjen lämnade mig hemma när de sedan åkte till födelsedagskalaset. Tillbringade sedan resten av söndagen sovandes/feberfrossandes.  Men jag mår bra nu!

Fotograf: Anna-Panna

Anna på besök!

Den 1-3 november hade jag besök av den här snygga tjejen:

Vi hann under helgen med lite av varje, minst sagt.

Fredagen spenderades inledningsvis i soffan. Sedan på museo Reina Sofia med efterföljande romatiskt italiensk middag. Sedan blev det en tur upp på Circulo de Bellas Artes takterass. Efter det kände vi att pizzan inte riktigt hade fyllt upp dagens kaloriintag, så vi avslutade med churros på mitt favoritställe!

Lördagen inleddes med sovmorgon. Under eftermiddagen besökte vi El Escorial, ett gammalt slott/kloster 20 minuter från där jag bor. Oerhört vacker dag, och oerhört trevlig utflykt! Efter lite siesta, middag, film och skypande åkte vi sedan in till stan för en natt av gaaalet madrid-festande. Nu blev det kanske inte så galet, men vi gick till några roliga ställen och dansade en hel del. Anna drack även en självlysande drink…

Söndagen spenderades i turstens tecken. Vi åkte in till city och gick vad jag kallar ”turist-promenaden”: Sol, Palacio Real + Katedralen bredvid, lunch på Plaza Mayor där det även var en skink-festival, Puerta de Alcala och sedan genom Retiro till Atocha. När vi kom hem åt vi middag med familjen – tortilla! Fantastiskt god som vanligt, Marina är en mästerkock.

Retiro, Plaza Mayor, Palacio Real

Kl 4.15 på natten/morgonen kom sedan en taxi och körde Anna till flygplatsen. Aldrig någonsin mött en så pigg och glad taxichaufför (hur många koppar kaffe hade han druckit egentligen??). Resan hem gick, vad jag vet, bra. Tack för att du kom hit Anna, det var ett sådant nöje att ha dig här! :D

En helg utan familj men med Stina

Helgen den 25-27 oktober så var familjen borta på resa med ett gäng kompisar. Den helgen blev en riktig Stina-helg av någon anledning. På fredagskvällen besökte vi ett kulturhus nära Atocha (Madrid) som denna helg arrangerade en nordisk musikfestival. Under helgen spelade olika nordiska band. När vi var där spelade ett rock/pop-band från Finland samt ”The Caviar Days” Från Sverige. Deras musik var lite hippie/rock/pop-känsla. Jag tyckte de var väldigt bra! När de avslutade sin spelning stod alla i lokalen upp och dansade, så jag var nog inte ensam om att tycka det.

På lördagen tog jag det lugnt under dagen, för att sedan dra ut på pubcrawl med Stina. Vi dansade natten lång och sov hos Stina, som bodde på krypavstånd från området där pubcrwal-gänget hängde. Söndagen spenderades till stor del i sängen och sen på kvällen med familjen såklart. Schysst helg!